Kære forældre
Når 700 elever og 65 lærere og pædagoger folder sig ud, bliver det til så mange store og små aktiviteter og oplevelser, at det næsten flimrer for øjnene. Her er et lille udpluk af dét, vi kommer på, når vi ser tilbage på skoleåret, der gik. Noget har vi sikkert glemt og vil først dukke op i erindringen, når dette er skrevet.
Et af årets mere synlige tiltag var indførelsen af en hensigtserklæring mellem forældre, elever og skoler i forhold til at udskyde skolebørns debut på sociale medier til de er fyldt 13 år.
Ideen opstod i forbindelse med newyorker-psykologen prof. Jonathan Haidts bog ”Den ængstelige generation”, som påpegede sammenhængen mellem sociale medier (SoMe) og mistrivsel – i særdeleshed blandt børn. Siden bogen udkom sidste år, er diskussionen kommet op i gear, og Trivselskommissionen fulgte i foråret op med en rapport, der bl.a. andet anbefaler en udskydelse af børns smartphone-debut, til de er fyldt 13 år.
Vi var naturligvis lidt spændte på reaktionen, men kan nu konstatere, at vi kun har fået positive tilkendegivelser fra forældrene. Og mange. Stort set alle forældre med børn op til 3. klasse har givet deres samtykke, mens opbakningen af forståelige årsager var knapt så massiv fra 4. til 7. klasse, hvor mange allerede har givet deres børn adgang til diverse apps. Vi håber, at initiativet giver jer forældre et rygstød, når I skal forhandle SoMe-aftaler med jeres børn.
Først og fremmest håber vi med tiltaget at minimere de undertiden triste episoder, der kan følge i kølvandet af at mødes på sociale medier uden mor og fars vidende.
Tiltaget fik en del opmærksomhed i medierne, og vi er blevet kontaktet af adskillige skoler og skolebestyrelser rundt omkring i landet, der også vil i gang med tilsvarende tiltag.
Sidste efterår blev en ugentlig LEGO-workshop en fast del af SFO-tilbuddet til elever i 3. og 4. klasse. Børnene tog så godt imod tilbuddet, at vi har måtte dele eleverne op flere i hold.
Vores mål er at deltage i FIRST LEGO League (FLL), som er en international konkurrence for børn og unge, hvor deltagerne arbejder med robotteknologi, programmering og innovation. FLL kombinerer LEGO-robotter, forskning og samarbejde for at skabe læring gennem leg og problemløsning.
Formålet er at inspirere unge til at interessere sig for naturvidenskab, teknologi, ingeniørfag og matematik (STEM) og at udvikle kreativ tænkning, samarbejdsevner og teknisk kunnen. Men først og fremmest ønsker vi at give vores elever en sjov og meningsfuld oplevelse med at løse problemer og at udvikle ideer.
For nogle år siden blev vi kontaktet af prof. Jørgen Ellegaard Andersen, som er leder af Center for Kvantematematik på SDU's IMADA. Centret er i voldsom ekspansion og er gået fra 1 til 50 ansatte på tre år. Det er blandt de internationale spydspidser i udviklingen af kvantecomputere, som har en kraft og hurtighed, der ikke kan sammenlignes med de computere, vi kender i dag.
For at forstå principperne bag udviklingen af kvantecomputere skal man have indsigt i – ja, kvantematematik. Det er der kun ganske få universiteter i verden, der har i dag. Men SDU har. Og til efteråret bliver vi den første skole i verden, der giver matematiknørder i 8. og 9. klasse samt S9-11 mulighed for et kursusforløb med nogle af verdens førende matematikere.
Kurset forløber over 10 gange, hvor flere forskellige internationale forskere vil introducere eleverne til principperne bag kvantematematik og brugen af komplekse tal. Undervisningen bliver en kombination af workshops, besøg og forelæsninger. Primært foregår den på SDU, men planen er også, at holdet skal med til Danmarks Tekniske Universitet (DTU) og Niels Bohr Instituttet i København. Planen er desuden, at eleverne skal prøve at arbejde med kvantecomputere.
Forløbet er et tilbud til de elever, der udviser en særlig interesse for matematik, og det vil være gratis at deltage. Vi håber med samarbejdet at styrke elevernes interesse for, hvad matematik kan bruges til i praksis. Jesper Bøttiger, som er en af skolens matematikvejledere, er skolens tovholder.
For år tilbage havde vi en matematikklub som tilbød ekstra undervisning for elever, der har en passion for matematik. Matematikklubben havde nogle vanskelige år under og efter covid, men er nu genoplivet og tilbyder ekstra forløb til eleverne i indskolingen (1.-3. klasse). Vores matematikvejleder Jesper Bøttiger står for undervisningen i matematikklubben. Vi håber, at endnu flere elever får lyst til at være med, når de hører om muligheden.
Mange medier har i vinterens løb haft fokus på det, der er blevet døbt ”læsehad” blandt børn. Læsehad handler om, at børn i stadig stigende grad har vanskeligt ved at koncentrere sig om længere tekster og udvikler en blokering – og deraf følgende fravalg af bogen. Udviklingen er dog ikke kun et fænomen, der rammer børn. Gymnasie- og universitetslærere beretter om, at en stigende del af deres elever og studerende har vanskeligt ved at læse en hel bog. Selv professorer erkender, at deres egen evne til at holde fokus på længere tekster er under angreb. Årsagen er bl.a., at vi har vænnet os til at læse forholdsvis korte tekster på vores mobiler, og at vi springer mellem emnerne i et uset højt tempo.
Udfordringen er derfor at træne os og børnene til at fastholde opmærksomhede. Vi vil derfor indføre en time om ugen, hvor eleverne træner deres koncentrationsevne ved hjælp af læsning – vi ved, at den er nemmere at opnå, når klassekammeraterne også fordyber sig.
Fokus på læsning er også fokus på bogen og på at skrive. I de seneste år har vi været med på UNESCO's World Book Day, hvor børnene arbejder med at læse, skrive og klæde sig ud som de personer, de møder i bøgerne. Denne bogdag vil vi gentage flere gange om året med forskellige temaer og begivenheder. Fx flere forfatterbesøg, skriveværksteder, anmeldelser af bøger samt børnenes eget forlag, der står for produktion og levering af børnenes egne bøger til skolens bibliotek. Og da vi nok er en af de skoler, der har flest hjørner, tykke gulvtæpper og ”hemmelige” kroge, har vi oplagte muligheder for at kombinere undervisningen med glæden ved at læse og gøre selv grå vinterdage til hyggedage med læseglæde.
Sprog giver adgangen til resten af verden, og sprogundervisningen har siden 1960’erne været et særkende for skolen. Først blev vores engelskundervisning certificeret af Cambridge International Assessments (University of Cambridge). For 10 år siden blev vores franskundervisning certificeret af DELF under Institut français (Det franske Kulturinstitut).
De seneste to år har vi samarbejdet med Goethe Instituttet (Det Tyske Kulturinstitut under den tyske ambassade) for at få vores tyskundervisning certificeret. I marts var en større delegation fra den tyske ambassade på besøg og markerede dermed den endelige godkendelse.
Den 27. maj deltog vores 8. klasser i den første Goethe-prøve på skolen. Certifikatet er internationalt anerkendt og kan både bruges i skolesammenhæng og ved udlandsophold – og gælder på ubestemt tid.
Prøverne består af: Læsning, lytning, skrivning og mundtlig. I begyndelsen af juni ringede de fra Goethe Instituttet for at fortælle os, at resultatet af prøverne lå betydeligt over, hvad man ser andre steder. Eleverne var glade – og vi lærere havde vanskeligt ved at skjule vores stolthed. Næste år er det de kommende 8. klasser, der får tilbuddet.
Hver tirsdag eftermiddag forvandles skolen til en musikskole
Holdsport kan skabe mirakler, når det gælder sammenhold, identitet og kammeratskab. Også dette skoleår har været fyldt med turneringer og sportsarrangementer. Mantraet er ikke, at det eneste afgørende er at vinde – men det gør eleverne ikke desto mindre igen og igen. Vi har været værter for et stort, internationalt touch rugby stævne med deltagelse af mange af de øvrige internationale skoler i Danmark. Flere klasser har i løbet af året deltaget i cykelløb på Thorvald Ellegaards Arena, og adskillige klasser har deltaget i det landsdækkende Skole OL. Først i indledende konkurrencer, senere til finalerne i København.
I juni mødtes alle elever fra 0.-4. og P1-P5 på Odense Atletikstadion til Cross Country og atletik. Og tre dage senere arrangerede vi ”Asfaltskolernes idrætsdag” (dvs. skolerne i centrum) årlige dyst på Atletikstadion for 5.-7. klasse. Vores elever vandt i samtlige discipliner – hvilket måske ikke var så velset al den stund, at det var os, der var værter!
Derudover har året været præget af fodbold- og håndboldturneringer for P2-P5 samt 1. til 4. klasse. Uanset om man kan spille håndbold eller fodbold, elsker børnene de uger, hvor turneringerne ruller.
Det er dokumenteret, at skak er en god kombination med matematik. Da vores tidligere elev og nuværende vikar på skolen Søren Christensen i vinter spurgte, om han måtte lave en skakklub for de mindre, ramte han ned i et ønske, vi har haft i mange år. Og hvilken lykke og koncentration spredte det ikke? De mindre i sfo’en strømmede til, og op til vinterferien arrangerede vi en turnering i Højskoleforeningen (i samme sal, hvor stormester Bent Larsen i midten af 60’erne spillede). Turneringen blev startskuddet til deltagelse i fynsmesterskaberne i Skoleskak, hvor vores små spillere ryddede bordet. Derefter gik det videre til danmarksmesterskabet, hvor eleverne ligeledes hjemtog en række pokaler.
Søren har nu udvidet tilbuddet, så det også rummer de lidt større elever fra mellemtrinnet. Og de store elever i Slotsgade har haft interne turneringer i vores nye læserum i bygningen.
Som nævnt sidste år tiltrækker vores kunstklubber mange af de ældre elever efter skoletid. Da lysten til at være med også har været stor blandt de mindre, oprettede vi sidste år en klub for de elever der går i 4.-6. klasse samt P5-S7. Også den er blevet en stor succes og bliver søgt af mange drenge og piger. Malgorzata Ravn og Sigrid Gro Rasmussen leder kunstklubberne, som er åbne for alle og gratis.
Det kan ses på skolens varmeregning, at vi har mange og gamle bygninger. Sidste år fik vi sat dobbeltlagsforsatsvinduer på alle vinduer på skolen. I det kommende skoleår fortsætter vi udskiftning af vinduer i Slotsgade, hvor de store elever holder til. Som udgangspunkt ønskede vi at renovere de originale vinduer, men må erkende, at vinduerne mod vest ikke har flere år i sig. Vinduerne er fra 1880 – og har klaret mere, end de fleste moderne vinduer magter. De nye vinduer bliver kopier af de gamle, så bygningens udtryk bevares. Østsiden af bygningens vinduer klarer sig fint og har mindst 50 år i sig endnu. Udskiftninger og renoveringer er en del af en fortløbende proces, der vil reducere forbruget af varme og el på skolen.
Både børn og voksne har fokus på toiletterne hver dag. Med 800 børn og voksne på skolen er toiletterne godt besøgte. Det betyder også, at der ofte bliver ”skudt ved siden af,” når drengene indtager rummene. Derfor har vi i en del år haft tre rengøringer på alle toiletter i løbet af dagen. Helt klinisk bliver det aldrig, men dog så rent, at ingen behøver at holde sig unødigt.
Vi vedligeholder løbende skolens toiletter og bestræber os på, at de altid er i god orden. I år er det Badstuens toiletter, der bliver renoveret fra grunden. Først pigernes og til efteråret drengenes. Toiletterne stammer tilbage fra den gang, Badstuen var beboerhus og koncertsted, så de trængte.
Skolepengene næste år bliver kr. 2.200,- pr. måned i 12 måneder for det første barn og kr. 2.100,- for det andet (børnehaveklasse og forårsskole dog undtaget). Tredje barn er fortsat gratis – dog med undtagelse af børnehaveklassen og forårsskolen.
Vores semi-internationale tilbud (for børn med engelsktalende baggrund), hvor vi har omkring 60 elever, koster 925,- pr. måned. Dog er undervisningen uden ekstra udgift for forældre, der har børn i vores skolefritidsordning ”Strudsen” (dvs. 2.-3. klasse) eller ”Klubben” for 4. klasserne. Skolepengene betales første gang den 1. august og sidste gang den 1. juli. Ved udmeldelse betales for den måned, barnet forlader skolen, samt den følgende. NB: Elever kan ikke udmeldes pr. 30/6, men først pr. 31/7, som er Børne- og Undervisningsministeriets sidste måned i skoleåret.
BetalingsService i Jyske Bank (opret PBS-betalingen via jeres netbank). Ønsker man at betale via f.eks. netbank, pålægges 400,- ekstra pr. elev pr. måned, da disse betalinger skal håndteres manuelt af kontoret. Alle betalinger af skolerejser, teaterbilletter etc. bliver ligeledes opkrævet automatisk via BetalingsService.
Familier, der har særligt behov, kan søge om tilskud til skolepengene og SFO gennem Friplads- og opholdsstøtteudvalget. Ansøgningsskemaet fås på skolens kontor og skal returneres senest fredag den 22. august 2025. Beløbet er dog yderst beskedent og er afhængigt af indkomst.
Fritidsordningen er åben for elever fra børnehaveklasserne til og med 3. klasse samt for Primary 1 til 4. Ordningen er med få undtagelser åben på alle skoledage fra kl. 13.05 – 16.15. For eleverne i 4. klasse samt P5 fortsætter vi med ”Klubben”, som er tilrettelagt efter de lidt større børns ønsker og interesser (separat information er lagt på ForældreIntra).
Vores skolefritidsordninger koster det samme, uanset om børnene bruger den hver dag eller blot en gang imellem. I 2025/26 er prisen kr. 1.500,- pr. måned, hvilket inkluderer evt. undervisning på Odense Musikskole hver tirsdag eller onsdag op til og med 4. klasse og P5 samt engelskundervisning for vores semi-internationale elever (dvs. elever i den danske afdeling med engelsktalende baggrund).
I forbindelse med SFO er der også mulighed for at gå til undervisning i klaver, idet skolen stiller lokaler/instrumenter til rådighed for eksterne musiklærere. Dog har vi intet med betalingen at gøre; det aftales med den enkelte underviser.
På gensyn til august, hvor vi mødes:
• Onsdag d. 13. august kl. 9.00 for 2. – 9. klasse i Henriettesalen
• Onsdag d. 13. august kl. 10.00 for OIS i Henriettesalen
• Onsdag d. 13. august kl. 12.00 for 1. klasserne med forældre ved 1. klasses lokaler (Fritidsordningen er lukket)
• Torsdag d. 14. august kl. 10.00 for 0. A+B med forældre i Højskoleforeningen
Jeg ønsker alle en rigtig god sommerferie og glæder mig til vi ses igen onsdag den 13. august.
Mange venlige hilsner
Henrik N. Jørgensen