Sommerbrev juni 2024

Kære forældre

Traditioner er ikke kun festlige tidspunkter på året, men samtidig det fintmaskede net, som både børn og voksne støtter sig op ad i løbet af et skoleår. Uundværlige, fordi de gør et skoleår med mange uforudsete oplevelser lidt mere forudsigeligt og trygt for børn og voksne.

En af de skønneste traditioner er, når vi hvert fjerde år lukker skolen og drager til Sletten ved Himmelbjerget i fire dage. Selvom det er en tradition, der går mere end 40 år tilbage, og vi alle kender opgaverne, er det ikke noget, vi kan sætte på autopilot. Vi havde en fantastisk tur, som udover at ryste børn sammen på tværs af klasser og årgange også er med til at sammentømre lærerværelset. Fyldt med traditioner, men altid med fornyelser undervejs. Når vi spørger eleverne, hvad der er det bedste ved skolen, svarer de næsten altid "lejrskolerne og skolerejserne". De opbygger fællesskaber og giver oplevelser, der deles og huskes. Det samme gælder for øvrigt for os voksne.

Smartphones og skærme – hvad gør vi?

Når vi er på skolerejser og lejrskoler, fylder mobiler og skærme næsten intet, fordi de enten skal afleveres til læreren eller blive derhjemme. Det er – tro det eller ej – sjældent en udfordring for eleverne. Det er oftest forældrene, der er de udfordrede: Tænk ikke at have kontakt med sit barn minimum én gang om dagen! I gamle dage ringede børnene hjem fra kontoret, hvis der var noget – det var alt rigeligt. Intet nyt var godt nyt – sådan burde det atter blive.

Både da vi var på Sletten, København, Bornholm og i Norge, var der en del af eleverne, der fortalte, at de havde det sjovere og var mere tætte med klassekammeraterne, når telefonen ikke stod imellem dem. Det kommer sikkert ikke bag på mange, at brugen af telefoner og skærme fylder mere og mere i børns hverdag. Vi er opmærksomme på, at presset på jer forældre for at få en smartphone eller adgang til diverse apps er tiltagende. Desværre må vi konstatere, at mange børn under 13 år har adgang til sociale medier, man ellers skal være mindst 13 år for at få adgang til. Og når forældrene siger nej (det er der heldigvis en del, der gør), er der altid en kammerat, der kan vise, hvordan man kan oprette en falsk profil.

De fleste børn har i princippet restriktioner derhjemme, men vores hverdag viser, at vi må tage os af stadig flere episoder, hvor klassekammerater enten bliver hængt ud eller billeddeler hinanden uden samtykke. Tidligere var mobning forholdsvist nemt at spore, fordi den foregik fysisk. I dag sker det i lukkede fora, hvor vi voksne ikke nødvendigvis har adgang.

Vi forsøger at give elever og jer forældre indsigt i problematikken. For blot få år siden havde vi forløb om digital dannelse i 5. klasse. Så måtte vi rykke det ned i 4. klasse. Og i år har vi atter flyttet det et klassetrin ned, selvom man kan diskutere, om børn i den alder overhovedet skal have adgang til en smartphone. På skolen drøfter vi problematikken løbende og hælder til den holdning, at børn ikke behøver at have en mobil før meget senere i tilværelsen – og i hvert fald ikke har brug for at have den med i skole. Dette spørgsmål vil vi drøfte og vende tilbage til i løbet af efteråret.

Lego og First Lego League på skemaet

Ingen er i tvivl om, at LEGO er det mest populære legetøj i vores SFO "Strudsen". Men det kan bruges til meget mere i undervisningen. Sidste år besluttede vi at gøre en ekstra indsats og indføre LEGO Education og den vifte af muligheder, det giver rent fagligt. Seks kolleger gennemførte i det forgangne skoleår et kursusforløb i implementeringen af LEGO i naturfags-, matematik- og sprogundervisningen. Vi er meget taknemmelige for, at LEGO har givet os denne mulighed. I skrivende stund er vi i gang med at indrette et LEGO-lokale, som klasserne kan reservere, når fagene skal kombineres med leg. Samtidig har 4. klasserne og P5’s "Klubben" nu en LEGO Workshop hver uge, hvor eleverne forbereder og træner til senere deltagelse i den verdensomspændende konkurrence First LEGO League.

Også 3. klasse og P4 for mulighed for at deltage i en LEGO-workshop en gang ugentligt, hvis de er tilmeldt SFO’en.

"The Art Club" får en mindre søskende

I, der besøgte forårsudstillingen før påske, kan ikke være i tvivl om, at eleverne kan noget, der ikke er alle børn forundt. Niveauet stiger en tak hvert år, både når det gælder maleri, skulptur, installationer og tryk. I vores "The Art Club" samles en del af de ældre elever fra 7. – 9. klasse og S8-S11 én gang om ugen for at male, tegne og forme. I år var vi den skole på Fyn, der havde flest værker med på Odense Rådhus’ årlige ungdomsudstilling. De bedste værker blev herefter udvalgt og sendt til udstillingen på Københavns Rådhus, hvor eleverne og lærere i "The Art Club" blev budt på rådhuspandekager. Et af elevernes værker vandt "Publikumsprisen". Motivet var et meget forelsket kongepar: Mary og Frederik d. X. Det var så godt, at selv kongehuset lagde mærke til det. Nu hænger det på Amalienborg sammen med anden stor nutidskunst, og Jo Kildemoes i 9. klasse modtog for kort tid siden et takkebrev fra Frederik VIII's Palæ.

Det er helt afgørende for skolen, at børnene fra vores internationale og danske afdeling

er sammen så meget som muligt. Både i SFO’en, ”Klubben”, til musik, sport og på lejrskoler. "The Art Club" er grundlagt på samme idé, nemlig at samle eleverne om oplevelser og aktiviteter. Derfor opretter vi fra efteråret endnu en kunstklub for de børn, der går i 4.-6. klasse samt P5-S7. Én gang om ugen samles de i billedkunstlokalerne efter skoletid og hygger sig med hinanden og skaber kunst sammen. Det kan kun blive en succes! Tilbuddet bliver gratis, og når vi har fundet ugedagen, skriver vi til jer om detaljerne.

Meld de mindste til Odense Musikskoles gratis tilbud på skolen

Skolens samarbejde med Odense Musikskole er ligeledes med til at samle danske og internationale børn. Også her stiger niveauet år for år. Børnene kan vælge mellem fagot, klarinet, obo, tværfløjte, basun, trompet, saxofon og trommer. Ud over undervisning i mindre hold afsluttes dagene med samspil i ”Helt Blæst” eller for de lidt mere øvede i ”HHWinds”. For 1. klasserne er der ”Blæs og leg”, hvor børnene forberedes på at finde et instrument, når de kommer i 2. klasse. Årets musikalske højdepunkt er vores to forårskoncerter, hvor alle elever på skolen viser forældre og bedsteforældre, hvor langt de er nået siden sidste skoleår. Også i år var der fyldt op til sidste stol – mange tak fordi I igen i år kom og lyttede med.

Mini FN på engelsk tre dage i træk

Apropos traditioner er Model United Nations (MUN) blevet en fast del af skoleåret for de ældste elever. MUN er en miniudgave af FN, hvor eleverne blandes i grupper på tværs af klasser og afdelinger. De enkelte grupper skal herefter varetage et specifikt lands interesser, forhandle med andre nationer og fremkomme med en endelig resolution, som kan skabe flertal i forsamlingen. Det hele strækker sig over tre dage og foregår på engelsk. I år havde vi fokus på verdenshavene og de alvorlige problemstillinger, der knytter sig til disse. Dagene blev skudt i gang med et oplæg af prof. Sebastian Mernild fra SDU Climate Cluster.

På den afsluttende dag holder vi en mini FN-generalforsamling, hvor alle grupperne præsenterer deres problemstilling og kæmper om at få flest lande til at stemme på deres resolutionsforslag. Til sidst findes det vindende land, de bedste debattører og de bedste diplomatiske indsatser.

Mere sport, bedre sammenhold

Selvom vi er en såkaldt asfaltskole, er diverse sportsarrangementer på skolen til stor glæde for eleverne. I vinter havde vi en større indendørs fodboldturnering, hvor 2., 3. kl. og P3 og 4 kæmpede om pokaler og medaljer. Senere fulgte vi op med streethåndbold for de lidt større.

Bordtennisturneringen på 7. klassernes norgestur fortsætter i vores afdeling i Slotsgade, hvor vi, ud over indendørs bordtennisturneringer, nu også har udendørs bordtennis og i sommerferien får nedstøbt nye basketballmål. Samtidig kan vi glæde os over, at Slotsgade er forvandlet til cykelgade med ny beplantning og bordtennisborde på de tidligere parkeringspladser.

Mange klasser fra 4. til 7. har deltaget i Skole OL, og mange gik videre til finalestævnerne i Billund i juni, hvor vi vandt masser af medaljer samt fair play-prisen, som nok er den pokal, vi er gladest for. Man får den, hvis man tager ekstra hensyn til andre hold og ikke kun hepper på sine egne. Derudover holdt skolen efterårsløb og et cross country-løb i forsommeren, hvor vi havde lejet Odense Atletikstadion for en dag. Næste år skal vi afholde et idrætsstævne for alle de øvrige fri- og privatskoler i Odense. Vi vil være forberedt til tænderne og klar til at give alle skolerne kamp til stregen.

Hver tirsdag eftermiddag forvandles skolen til en musikskole

Hvad med miljøet?

Vi har rigtig mange kvadratmeter på skolen. Og rigtig mange gamle bygninger, som fra første færd ikke ligefrem har været energioptimerede. De sidste mange år har vi hvert år haft fokus på at nedbringe energiforbruget. Fx med efterisolering, udskiftning af lyskilder til lavenergi, genindvinding af ventilationsluft, varmeoptimering og -styring samt nedbringelse af strømforbruget til vores it-netværk.

I det forgangne skoleår har vi haft fokus på vinduer og har nu stort set forsatsvinduer overalt på skolen, hvor der ikke i forvejen var termoglas. Udover en betydelig energibesparelse har de ligeledes medført en markant dæmpning af støj udefra – undertiden kan vi knapt høre klokken ringe til frikvarter.

Også affaldssortering har været en af de store udfordringer dette skoleår. Interessant nok er det de små elever, der er skarpest til sorteringen, mens teenagerne er knapt så fokuserede – men det problem kender I forældre muligvis hjemmefra.

Som de sidste tre år deltog alle elever på skolen i Danmarks Naturfredningsforenings årlige indsamling af affald i marts. Det er en fantastisk mulighed for at få eleverne til at fokusere på, hvor meget skrald odenseanerne efterlader i deres by hver dag, og til at lære dem, at hver gang man smider noget på gaderne, er der en anden, der skal bøje sig og samle op. Jo, vi kan blive meget bedre – det vil også vi have øjnene rettet mod de kommende år.

Rundt om jorden på cykel

De seneste år har vi fået al vores trafiksikkerhedsundervisning sat i system, så alle aldersgrupper deltager i trafiksikkerhedsforløb, gå- og cyklistprøver samt oplæg og foredrag. Rigtig mange elever cykler i skole, og for tredje år i træk vandt vi Odense Kommunes cyklistpris for flest kørte kilometer på et år: Over 50.000 km – dvs. mere end jorden rundt. Det udløste pandekager med is for alle på skolen fredag den 21. juni. Odense Kommune var den glade giver – hvilken dag!

OIS – vigtig for Odense

Vi møder fortsat stor interesse og imødekommenhed fra Odense Kommune i forbindelse med vores internationale afdeling, Odense International School. De kommende ti år er det Odense Kommunes mål at oprette 30.000 nye, private arbejdspladser. Mange af disse kræver højtuddannede medarbejdere, som ikke kan rekrutteres på Fyn alene. Her får OIS stor betydning for byen, for hvis der ikke er et internationalt skoletilbud på Fyn, finder familierne arbejde andre steder i Danmark eller ude i Europa, og dermed går udviklingen forbi os på Fyn.

Ny ledelsesstruktur

For 25 år siden bestod skolens administrative bemanding af en sekretær på halv tid, en viceinspektør samt undertegnede. I dag er hverdagen en betydelig mere kompleks størrelse, med en stor mængde indrapportering om stort og småt, ændrede krav til undervisningen og en langt større kontrolapparat til selv forholdsvis ubetydelige forhold. Derfor har vi gennem de seneste år ændret en del på skolens ledelse. Og det gør vi nu igen. Stine Malling Vårdal er fortsat viceinspektør med fokus på den daglige ledelse. Maria Møller Bøttiger er blevet udnævnt som afdelingsleder fra 0. – 6. klasse og Katrine Askholm Albirk Fauerby er afdelingsleder for udskolingen i Slotsgade – dvs. 7. – 9. klasse. Johanne Skaanes Allo er fortsat daglig leder af vores internationale afdeling OIS, mens Chris Allo er afdelingsleder for udskolingen i Slotsgade – dvs. S8 – S11. Cathy Carlin Andersen og Lisa Reid er fortsat afdelingsledere for ind- og mellemskolingen på OIS – dvs. P1 – S7. Jens Pedersen fortsætter som leder af SFO’en ”Strudsen” på tværs af den danske og internationale afdeling. Selv fortsætter jeg med de opgaver jeg altid har haft: Undervisning, pedelarbejde og diverse overordnede beslutninger. De sidste dog fortsat i tæt samarbejde med mine kolleger.

Skolepenge, rejser, teater mm. – kun via BetalingsService

Skolepengene næste år bliver kr. 2.125,- pr. måned i 12 måneder for det første barn og kr. 2.025,- for det andet (undtaget børnehaveklassen og forårsskolen). Tredje barn er fortsat gratis – dog med undtagelse af børnehaveklassen og forårsskolen.

Vores semi-internationale tilbud (for børn med engelsktalende baggrund), hvor vi har omkring 60 elever, koster 925,- pr. måned. Dog er undervisningen uden ekstra udgift for forældre, der har børn i vores skolefritidsordning ”Strudsen” (dvs. 0.-3. klasse) eller ”Klubben” for 4. klasserne. Skolepengene betales første gang den 1. august og sidste gang den 1. juli. Ved udmeldelse betales for den måned, barnet forlader skolen, samt den følgende. NB: Elever kan ikke udmeldes pr. 30/6, men først pr. 31/7, som er Børne- og Undervisningsministeriets sidste måned i skoleåret.

I vores internationale afdeling koster det 3.780,-. Betalingen kan udelukkende ske via BetalingsService i Jyske Bank (opret PBS-betalingen via jeres netbank). Ønsker man at betale via f.eks. netbank, pålægges 400,- ekstra pr. elev pr. måned, da disse betalinger skal håndteres manuelt af kontoret. Alle betalinger af skolerejser, teaterbilletter etc. bliver ligeledes opkrævet automatisk via BetalingsService.

Familier, der har særligt behov, kan søge om tilskud til skolepengene og SFO gennem Friplads- og opholdsstøtteudvalget. Ansøgningsskemaet fås på skolens kontor og skal returneres senest fredag den 23. august 2024. Beløbet er dog yderst beskedent og er afhængigt af indkomst.

Fritidsordningen ”Strudsen” samt ”Klubben” for 4. klasse er åben for elever fra børnehaveklasserne til og med 3. klasse samt for Primary 1 til 4. Ordningen er med få undtagelser åben på alle skoledage fra kl. 13.05 – 16.15. For eleverne i 4. klasse samt P5 fortsætter vi med ”Klubben”, som er tilrettelagt efter de lidt større børns ønsker og interesser (separat information er lagt på ForældreIntra).

Vores skolefritidsordninger koster det samme, uanset om børnene bruger den hver dag eller blot en gang imellem. I 2024/25 er prisen kr. 1.450,- pr. måned, hvilket inkluderer evt. undervisning på Odense Musikskole hver tirsdag eller onsdag op til og med 4. klasse og P5 samt engelskundervisning for vores semi-internationale elever (dvs. elever i den danske afdeling med engelsktalende baggrund).

I forbindelse med SFO er der også mulighed for at gå til undervisning i klaver, idet skolen stiller lokaler/instrumenter til rådighed for eksterne musiklærere. Dog har vi intet med betalingen at gøre; det aftales med den enkelte underviser.

På gensyn til august, hvor vi mødes:

  • Onsdag d. 14. august kl. 9.00 for 2. – 9. klasse i Henriettesalen
  • Onsdag d. 14. august kl. 10.00 for OIS i Henriettesalen
  • Onsdag d. 14. august kl. 12.00 for 1. klasserne med forældre ved 1. klasses lokaler (Fritidsordningen er lukket)
  • Torsdag d. 15. august kl. 10.00 for 0. A+B med forældre i Højskoleforeningen

Jeg ønsker alle en rigtig god sommerferie og glæder mig til vi ses igen onsdag den 14. august.

Mange venlige hilsner

Henrik N. Jørgensen